Solv kunne mye, nå kan vi "alt"! – Det nye designteamet

21.4.2022

«Vi har alltid kalt det for designteamet, men sannheten er jo at vi inntil noen få år siden bare har vært to.», sier Sebastian og smiler lurt.

Sebastian Aasland er UX-designer i Solv, og har vært en del av designteamet siden 2018. Han forteller om hva designteamet var, hvordan det har utviklet seg, og hvilke tjenester de tilbyr i dag.

Sebastian ble en del av Solv rett før relanseringen, i den tiden da selskapet gikk fra å hete Peanuts til å hete Solv. Designteamet gikk fra én til to, og i årene som fulgte har vi levert på UX-tjenester og tjenestedesign. Vi har jobbet med å danne innsikt, undersøkt og snakket med brukere, og laget skisser og prototyper for utvikling av nettsider og digitale verktøy.

Nå har designteamet blitt større, og startskuddet for veksten har to hovedpunkter: Oppkjøpet av reklamebyrået «Hey Ho, Let’s Go» og en helt ny reklameavtale med Stavanger kommune.

Med oppkjøpet av «Hey Ho» fikk vi i Solv tilgang til et helt nytt spekter av kompetanse. I tillegg til UX-tjenester har vi nå ekspertise på profil, merkevarebygging, tekst og konseptutvikling. Mer konkret kan vi nå tilby tjenester som webdesign, logoer, plakater og brosjyrer – for å nevne noe.

Da vi kom på banen var det for å fylle ut tilbudet til Solv. Vi kunne bidra med design og merkevarebygging, noe selskapet hadde behov for. Og tillegg trives vi veldig godt her! sier tidligere kreativ leder i «Hey Ho, Let’s Go» Are Sleveland.

«Det er veldig mange fine synergieffekter mellom UX eller tjenestedesign og merkevarebygging, visuelt design og strategi. Nå kan vi være med på å danne kommunikasjonsprinsipper, jobbe med merkevare- og produktutvikling og tilby rådgivning på disse områdene. Nylig har vi også fått inn mer kompetanse på prosjektledelse, og har flere som organiserer, følger opp kunder og holder orden i prosjektene våre. Dette er gull verdt, og har gjort vår arbeidsdag ti ganger enklere», ler Sebastian.

Startskudd nummer to for designteamets utvikling er en helt ny reklameavtale Solv har signert med Stavanger kommune. Det innebærer at hvilken som helst avdeling i kommunen kommer til Solv hver gang de har behov for reklametjenester.

«Dette er et stort og krevende prosjekt i et marked som er forholdsvis nytt for flere av oss, men som er utrolig spennende for oss å utforske. Det kommer til å ha mye å si for den videre utviklingen av teamet vårt.», sier Sebastian og avslutter:

«Alt i alt har vi blitt et team med bred kompetanse på tvers av forskjellige fagfelt innen design. Summen av alle spesialistene vi nå har er det som skaper mest verdi, både for oss og for kundene våre. Vi kommer med input, deler erfaring og lærer av hverandre. Det er ikke hver av oss som enkeltpersoner, men den styrken vi har sammen som team som gjør at dette blir skikkelig bra.»

Tidligere var Solv et selskap som først og fremst var gode på utvikling og rådgivning. Senere utvidet vi med UX. Nå, med gjengen fra HeyHo på laget, kan vi bidra med absolutt alt, og kan tilby leveranser av hele prosjekter.