Kampanje for Bilfinger Nordics: «Hallo Norden, her er vi og dette gjør vi!»

Kunde
Bilfinger
Tjeneste
Markedskommunikasjon
Identitet og brukeropplevelse
Lansert
2021-2022
Sånn var det, her i Norge, i 2021. Så da det tyske konsernet Bilfinger skulle i slå sammen sine avdelinger i Norge, Sverige og Finland, og danne en felles organisasjon under navnet Bilfinger Nordics, var tiden inne til å gjøre noe med kjennskapen i markedet.

3500 ansatte skulle i tillegg oppleve å være ett lag i én nordisk driftsmodell, så oppgaven handlet også om å skape samhold og entusiasme internt.

Dette bakteppet utgjorde en unik mulighet for fornyelse. Bilfinger ba derfor om hjelp til å utvikle en felles nordisk kampanje som skulle vise frem deres nye ansikt, og samtidig formidle selskapets budskap og verdier til både eksisterende og nye kunder og ansatte.

Slik ble det løst

I samarbeid med kommunikasjonsbyrået Try i Oslo jobbet vi ut to parallelle kommunikasjonskonsepter: Bilfingers slagord "We make it work" var basis for det ene, mens det andre fikk navnet "Proudly presenting".

Det ble fotografert, filmet og gjort intervjuer med ansatte på avdelinger i Norge, Sverige og Finland, og dette ble grunnlaget for nytt kampanjemateriell. For Bilfinger Nordics har vi laget nye skilt, plakater, bannere, nyhetsbrev, annonser til sosiale medier og til og med julekort. I tillegg har vi stått for innholdet på Bilfinger Nordics' nye nettside.

Resultat

Bilfinger, som lenge har vært en av de ledende leverandørene av tjenester til industrien, har nå blitt mer synlige og fått en helt ny kommunikasjonsstrategi. Vi har jobbet på tvers av landegrenser for å finne kjernen i Bilfinger Nordics, hva de jobber med og hva de brenner for. Med Try i Oslo på laget har vi utviklet en kampanje som på en effektiv måte formidler selskapets verdier, deres fokus på menneskene, og stoltheten over jobben de leverer.

Bilde av flere forskjellige visuelle elementer som er laget for ilfinger
"Dette har vært et inspirerende og lærerikt samarbeid som har skapt engasjement internt, og vi har fått til veldig mye bra sammen. Vi har arbeidet tett sammen med Solv og Try gjennom hele perioden, og det har gjort at vi har kunnet justere oss underveis, snu oss rundt og få ting til raskt. Solv og Try har vært gode sparringspartnere og gitt oss de rådene vi trenger. Vi har fulgt tidsplanen, lansert når vi skulle og det har blitt slik vi så for oss. Nå ser vi frem til å bygge merkevaren Bilfinger ytterligere gjennom det konseptet vi har utarbeidet sammen."

Lena Suljanovic, Regional HR Business Partner, Bilfinger Nordics.

Bilde av flere forskjellige visuelle elementer som er laget for ilfinger