Selvbetjeningsportal for Telenor

Kunde
Telenor
Tjeneste
Data og innsikt
Teknologi og nyskaping
Identitet og brukeropplevelse
Lansert
2016
Telenor ville tilby sine bedriftskunder en løsning for å få kontroll over abonnement, mobiltelefoner og nettbrett i bedriften. Det skulle være mulig å bestille utstyr i henhold til bedriftens policy, finne svar på spørsmål og få oversikt over bedriftens retningslinjer.

Tilnærming

Solv og Telenor satt sammen et tverrfaglig team som fikk i oppdrag å bygge en portal i tett dialog med bedriftskundene.

Prinsippene bak portalen skulle være:

  • mobile first
  • utnyttelse av eksisterende systemer ved hjelp av api
  • modulær oppbygning
  • kontinuerlig utvikling med fokus på de viktigste brukerbehovene til kunden

Vi kartla brukerbehovet og kom fram til hvilke elementer det var viktig å få på plass tidlig:

  • Brukerstyrt utstyrskjøp
  • Effektiv håndtering av retningslinjer
  • Selvbetjent servicemodul
  • Brukerveiledninger og opplæringsvideoer

Resultat

Fra første fellesmøte gikk det fire uker før første betaversjon var klar for test. Løsningen ble lansert etter tre måneder, og Solv jobber kontinuerlig med videreutvikling.

mPort forenkler innkjøp av mobil og tilbehør for ansatte i en bedrift. Bedriften beholder kontrollen av innkjøp, og lar de ansatte selv bestille det de trenger på bedriftens egen mPort-portal.

Fordeler for bedriften

  • Lett å sette retningslinjer for innkjøp
  • Lett å styre hva de ansatte har lov til å kjøpe
  • Én kanal/portal for alle relevante tjenester
  • Digitalisering av ellers manuelle prosesser
  • Ressurs- og kostnadsbesparende løsning

Fordeler for den ansatte

  • Frihet til å velge sin egen mobil, eventuelt med privat delbetaling
  • Tydelige rammer med beløp/tidspunkt/ historikk for bytte av mobil
  • Blir møtt med relevant informasjon basert på arbeidsgivers avtale med Telenor