Digitalt verktøy for innbyggere i kommunen

Kunde
Stavanger kommune
Tjeneste
Identitet og brukeropplevelse
Teknologi og nyskaping
Data og innsikt
Lansert
2021 -
Stavanger kommune ønsket seg et «Min side»-verktøy for sine innbyggere. Idéen var å utvikle en digital løsning der hver innbygger kan logge inn og finne en oversikt over all informasjon som er relevant for akkurat dem.

Kommunen ville ha en brukervennlig nettside med et rent og ryddig design, i tråd med Stavanger kommunes eksisterende visuelle profil.

Slik ble det løst

Min side er bygget med Blazor og .NET 6 som rammeverk, som er Microsofts nyeste metode for bygging av denne type løsninger. Ved å logge inn via ID-porten kommer brukeren til en side der en kan navigere til ulike kategorier som Min forside, Min bolig, Min familie og Min by.

Sikker innlogging gjør det mulig for innbyggerne å få tilgang til den informasjonen som gjelder for akkurat dem. Planene ligger også i kø for flere tjenester, for eksempel lønn og utbetalinger fra kommunen, vitnemål fra grunnskolen og meldinger fra renovasjonen som kan fortelle hvorfor søppelet ikke ble hentet.

Resultat

Behovet var et effektivt, oversiktlig og selvforklarende verktøy der alle tjenester som er relevante for innbyggere, organisasjoner og næring ligger lett tilgjengelige, og er enkle å bruke. Akkurat det er vi godt i gang med, i samarbeid med kommunen. Min side har et rent uttrykk, er enkel å navigere og følger samme visuelle profil som resten av nettsiden til Stavanger kommune.

Dette har vært et givende prosjekt å være en del av, og flere spennende planer er i vente. Vi i Solv ser frem til å fortsette samarbeidet og lage enda mer magi sammen med den dyktige gjengen i kommunen.

Vi er veldig godt fornøyde med Solv sitt arbeid! I dette prosjektet har vi brukt det som for oss er ny teknologi. Derfor har vi lagt stor vekt på at det finnes tid og rom for å tilegne seg ny kompetanse. Det synes jeg vi har lyktes med!

Tone Gaard, rådgiver innovasjon og digitalisering, Stavanger kommune