Kommuunen har talt – og heldigvis for oss var det Solv den talte til. Det betyr at vi får lov å fortsette samarbeidet vårt med den dyktige gjengen i Stavanger kommune i årene som kommer.
Siden 2017 har Øyvind, Nils og de andre smartingene i Solv hjulpet oss i kommunen med å lage og utvikle nettsidene til Stavanger kommune. Det har vært ekta kjekt!
Ordene kommer fra Øyvind Berekvam, kommunikasjonsrådgiver i kommunen, og fra en LinkedIn-post om samarbeidet kommunen har hatt med oss i Solv. ...og ekta kjekt har det virkelig vært!
Vi skal fortsette vårt arbeid med kommunen i tiden fremover. Siste nytt er en helt ny reklameavtale Solv har vunnet med Stavanger kommune. Denne innebærer at alle avdelinger i kommunen kommer til Solv ved behov for reklametjenester.
«Det er et stort prosjekt i et marked som er utrolig spennende for oss å utforske, og det vil ha masse å si for utviklingen vår fremover!», sier UX-designer i Solv Sebastian Aasland.
Samarbeidet vårt begynte i 2017, og siden da har vi vært med på å utvikle kommunens nettsider og fylle dem med løsninger som gir innbyggerne tilgang til informasjonen de trenger på en enkel og oversiktlig måte. Og lite visste vi om hvor viktig dette arbeidet faktisk viste seg å bli.
I 2021 hadde stavangerkommune.no 11 088 221 sidevisninger. Det er en økning fra 6 067 158 året før, og en vekst på 82,76%.
Korona-pandemien satt med total dominans over kommunens kommunikasjon, og innbyggerne strømmet til nettsidene for å holde seg oppdaterte. Hovedsiden om korona hadde 1,1 millioner visninger, og totalt har koronainformasjonen blitt vist rundt 3,5 millioner ganger. Kommunens rekkevidde i sosiale medier steg også til nye høyder, og enkelte poster var oppe i over 400 000 visninger.
«Interessen for innholdet vårt eksploderte, og smittet raskt over på de andre sidene våre. På toppen lå nyheter om Gamlingen, ledige stillinger og forslag til hverdagsturer. Vi har tjent godt på at vi allerede hadde en solid grunnmur med godt innhold og en god struktur.», forteller Berekvam, og fortsetter:
Vi var en av de heldige som var godt rustet da pandemien traff, mye takket være vårt samarbeid med Solv.
For å nevne noe, så har kommunens nyheter nå havnet i toppmenyen, og vi i Solv har utarbeidet en abonnementsordning som sender ut nyheter til medier og andre interesserte. Dette har skapt en total forandring i måten kommunen når ut i mediene på, forteller Berekvam.
Med en god dose entusiasme i stemmen mimrer kommunikasjonsrådgiveren om samarbeidet:
«Vi har lekt oss fram, testet, funnet på nye ting. Vi har trengt en måte å få informasjonen fram på, og svaret har vært et kjapt og uformelt «Hva om vi gjør det slik?» Veien til endelig løsning har vært kort, samtidig som vi har vært grundige og brukt lang tid på de store, viktige tingene. Det har vært en fryd!»
En fryd og langt mer er vi sikre på at det også vil fortsette å være.
Takk for tilliten til Øyvind og resten av gjengen i kommunen. Vi gleder oss!