Hva forventes egentlig av oss konsulenter? IT-direktøren i oljeserviceselskapet Archer - the well company, er ikke i tvil.
Takk for besøket, Nina Hopland Brattetaule, du inspirerer! Hun har vært direktør i Archer de siste to årene, konsulent i en rekke bransjer de siste 15-20 årene før det:
– Jeg forventer at dere skal være skikkelig gode, at dere skal bygge bro mellom teknologene og fagekspertene. Jeg forventer at dere blir en av oss. Jeg ser ikke – og ønsker ikke å se – forskjell på konsulent og vanlig ansatt. Konsulentene er nemlig helt avgjørende for at vi skal nå målene våre. Derfor er det så viktig å finne de beste konsulentene, gi dem så spennende oppdrag at de ikke kan si nei, få nøkkelkortet vårt rundt halsen på dem og gi gass.
I vår besøkte hun oss i Solv og delte med stor glede og entusiasme noe av sin erfaring med oss. Her er to sitater vi har tygget godt på den siste tiden:
– Hvis du ikke stoler på deg selv, kan du ikke være konsulent. Sånn er det bare. En ny, potensiell konsulent hos oss, har en heistur til å overbevise meg. Fire etasjer. Hvis du ikke sier noe som fanger min oppmerksomhet da, noe som gjør inntrykk, blir det et veeeldig kort intervju, for å si det sånn.
– Personligheten din avgjør om du er med eller ikke. Hvis du er god til å selge deg selv, vinner du de beste oppdragene. Jeg husker folk og gode historier, ikke CV-er.
Tusen takk, Nina, for at du deler raust og ærlig. Din innsikt er gull verdt!