Han vil vinne kampen om hjemmet

22.8.2018

Over 60.000 mennesker bor i boligene til Bate boligbyggelag. Selskapet har aldri vært så solide som i dag. Paul Boxill vil likevel ha mer.

- Utviklingen har vært formidabel. Vi har aldri vært så solide som nå, samtidig som det heller aldri har vært flere utfordringer og ubesvarte spørsmål. Derfor er vi opptatt av å tegne bilder av hvordan framtiden kan bli. Derfor er vi opptatt av at det skal være enda enklere å være kunde hos oss i framtiden.

Han snakker ikke så mye om digitalisering, Paul Boxill, administrerende direktør i Bate boligbyggelag. Forenkling, derimot, for kunder, medlemmer og ansatte, det snakker han gjerne om.

Det skal bli enda enklere å bli kunde hos oss.
— Paul Boxill, administrerende direktør i Bate boligbyggelag

Enklere hverdag

- Bate står midt i kampen om hjemmet til folk, en kamp som kjempes av banker, forsikringsselskaper, boligbyggere, kraftleverandører og mange flere. Alle vil ha mer av den samme kaken. Vår oppgave er å synliggjøre fordelene med Bate. Vår oppgave er å gjøre det enkelt å kjøpe, selge, utvikle hjemmet sitt gjennom oss, fortsetter sjefen for selskapet som har hele 53 000 medlemmer.

Her er noen av spørsmålene som stilles i hovedkontoret til Bate på Mariero:

  • Hvordan og hvor vil folk bo i framtiden?
  • Hvordan ser kombinasjonen arbeid – hjem ut i 2030?
  • Hva blir sett på som en kundefordel der framme?

Tenk stort, ikke Office 365 ...

- Vi utfordres til å tenke stort, til å tenke framtid og langsiktighet. Vi jobber med tanken på Bate-byen, der du har attraktive boliger, næring og opplevelser på samme sted. Der det er førerløse busser og elbilanlegg til lading, service og mer. Hvordan forandres forretningsmodellene i et slikt scenarie?

Vi trenger rådgivning, ikke nye digitale verktøy.
— Paul Boxill, administrerende direktør i Bate boligbyggelag
Bilde av en plansje på kontoret til Bate hvor det står "få det til å skje"

Bate samarbeider med Solv om forenkling. For kunden, som ønsker å utvikle, kjøpe, selge så enkelt og raskt som mulig. For Bate, som jager etter forbedringer i alle prosesser.

Samarbeidspartnere

- Tidligere snakket vi om leverandører. Jeg snakker om samarbeidspartnere i et forhold som må være felles utviklende. Samarbeidet med Solv handler om å dra oss inn i framtiden, hjelpe oss til å se hvordan verden utvikler seg, forklarer Boxill.

Bilde av en plansje på kontoret til Bate hvor det str "Jippi! Det skjedde!"

- For å gi et bilde, som selvsagt er altfor enkelt, men likevel; det er ikke interessant å diskutere fordeler og ulemper med Office 365. Vi trenger rådgivning, ikke nye digitale verktøy. Det interessante er å utforske forskjellige målbilder, diskutere hva som faktisk er mulig å gjøre, diskutere forenkling for alle parter gjennom digitale løsninger. Da får vi fortsatt fornøyde kunder og fortsatt solid drift av Bate, sier sjefen for Bate boligbyggelag.

Fakta

  • Stavanger Boligbyggelag ble etablert 4. januar i 1946 for å bekjempe bolignøden i byen etter krigen.
  • I 1948 sto de første boligene klare til innflytting på Misjonsmarka. Innskuddet den gang var mellom 4000 og 6000 kroner.
  • Sandnes Boligbyggelag ble startet 21. oktober 1949 og har siden den gang bygget og forvaltet boliger i Sandnes og nabokommunene.
  • I 2014 slo de to boligbyggelagene seg sammen og endret navn til Bate boligbyggelag.
  • Bate er et gammelt norsk ord som betyr fordel.