Er det mulig å løse virkelige problemer i løpet av fem dager? Jepp, sier Google Design Sprint. Her er tipsene fra vår ekspert på metoden, Sebastian Aasland.
En designsprint er et kraftig verktøy, både for startups som skal komme opp med et produkt eller tjeneste, og for internasjonale organisasjoner som jobber med store plattformer. Metoden er utviklet av designere verden over. Mest kjent er rammeverket til Jake Knapp , som han kom opp med da han jobbet for GV (tidligere Google Ventures).
Få input fra forskjellige mennesker med ulike innfallsvinkler!
Metoden kan brukes til mange formål. Mest håndfast er utvikling av fysiske eller digitale produkter, men den kan også brukes for interne prosesser i en bedrift, definere brukerreiser, markedsføringsstrategier, forretningsutvikling og mye mer.
Noe av det viktigste med designsprints er å få input fra forskjellige mennesker med ulike innfallsvinkler. Man må ha innsikt i mange aspekter ved et problem for å forstå hvordan det kan løses. Metodikken legger til rette for raske beslutninger basert på den kollektive kunnskapen i teamet.
På samme tid er det helt sentralt å få faktiske brukere/kunder i tale. Jo raskere man får innspill fra de som opplever problemet du forsøker å løse, jo raskere får du vite om noe må gjøres annerledes. Antakelser har liten verdi hvis de ikke testes.
Metodikken legger til rette for raske beslutninger basert på den kollektive kunnskapen i teamet.
En vellykket designsprint starter med en tydelig utfordring man ønsker å løse:
Hvilken bransje befinner du deg i?
Hvem er kunden?
Hva gjør bedriften/organisasjonen bra fra før?
Med litt research og bakgrunn kan man planlegge hva som skal skje på de ulike dagene, og enda viktigere, hvem som skal være med på sprinten.
Jo raskere du får innspill fra kunden, jo raskere vet du hva du må gjøre annerledes.
De fleste sprinter følger punktene under:
Utbyttet varierer fra sprint til sprint. I noen tilfeller kan du se på den faktiske verdien av produktet som lages, i andre sitter du igjen med ny kunnskap om din egen organisasjon og hvordan denne kan forbedres. Gjennom prosessen vil det uansett skapes noe nytt; innsikt, et nytt produkt eller en ny måte å jobbe sammen på.
I utgangspunktet er det lite utstyr som trengs, langt viktigere er å velge hvem som skal være med. Man trenger et rom man kan bruke, post-it lapper og tusjer (dette tvinger alle deltakere til å skrive kort og presist) og tavler man kan henge lappene på.
Et typisk team: